Mongol Rally

Nejdelší závod s historií od roku 2002

Mongol rally je nejdelší vytrvalostní závod planety. Pokud mluvíme o planetě Zemi, aby bylo jasno. A jediný, ve kterém výsledný čas nehraje roli. Vítězem je totiž každý, kdo závod dokončí. Jede se špatnými slabými auty po špatných cestách. Nikdo za sebou nemá podpůrný tým, mechaniky, maséry, kuchaře a další support, který je na podobných podnicích standardem. O to větší ale musí být koule a odhodlání musí člověk mít, aby vykompenzoval nedostatek dříve zmíněného. Jistý stupeň šílenosti je také důležitým předpokladem k zdárnému absolvování akce. Zkrátka, tenhle podnik není pro každého.

high5team.cz-trasa.jpg

Historie Mongol Rally se začala psát v roce 2002. Jak jinak, než v ČR. A jak jinak, než za pomoci piva. Parta Angličanů se po mnoha půllitrech střízlivě a zodpovědně rozhodla, že dojedou nejdivnějším autem (Fiat 126p) do nejdivnějšího místa na světě. V tomto případě padla volba na Mongolsko. Po vystřízlivění vyrazili, zcela nepřipraveni. A jak se dalo čekat, do Mongolska nedojeli. Zejména kvůli tomu, že přípravy a plánování cesty pojali stejně zodpovědně, jako levicoví politici řízení státu. Zastavily je technické problémy a také drobná nepříjemnost při překračování hranic. Neměli totiž žádná víza.

Nicméně si pradědečka Mongol Rally velmi užili a další rok se na start postavilo 6 posádek, z nichž 4 dojely do cíle.
S postupem času se Mongol Rally vyvíjela a stávala se nesmírně populární. Rostl počet posádek až na dnešních cca 250 - 300. Akce má mezinárodní účast a je sledována médii po celém světě.

Organizátoři se také snažili dát Mongol Rally nějakou přidanou hodnotu. Ze začátku podporovali charitativní projekty ve Velké Británii a Mongolsku, kterým museli povinně účastníci přispět v rámci startovného na charitu. Dnes je podmínkou účasti na Mongol Rally vybrat minimálně 1000 GBP část na charitativní projekt podle vlastního výběru teamu, část na projekt podporovaný organizátory.

Co se týká závodních speciálů,Mongol Rally také prošla určitým vývojem. V prvních ročnících byla myšlenka taková, že teamy nechaly vozidla po dokončení Mongol Rally v Mongolsku, kde sloužila místním lidem. Mongolská vláda ale uvalila dovozní clo na dovoz ojetých automobilů starších pěti let s objemem motoru nad 1200 ccm. Kupodivu, v zemi, kde je typickým zástupce vozového parku kůň či velbloud, v horských oblastech, vzhledem k nevhodnosti koně a velblouda, jak.

Tím pádem by se účast na Mongol Rally stala pro mnoho teamů nedostupnou. Účastníci by museli v cíli nechat novější auto, než je jejich vlastní, které používají doma. Mongolská vláda dokonce odmítla sanitky v dobrém stavu s odůvodněním, že mají nové, z Japonska. Je vidět, že napříč kontinenty ve vládách sedí zhusta nekompetentní od reality odtržení psychopati.

Proto se nyní auta v Mongolsku nenechávají. Možnost tu samozřejmě je, ale musíte uhradit clo a poplatky v řádu tisíců USD. Teamy mohou svá auta buď za poplatek nechat ekologicky zlikvidovat, nebo je odvézt vlakem přes Rusko zpět do Evropy. A největší nadšenci se vracejí domů po vlastní ose či pokračují v cestě dál.

Co se týká pravidel stran volby závodních speciálů, platí limit na objem válců do 1200 ccm, auto by mělo být co nejmenší a co nejlevnější. A nemělo by mít pohon 4x4. Zkrátka něco malé, slabé, levné a do terénu nevhodné.

Díky tomuto pravidlu, které poměrně značně omezuje okruh aut pro závod použitelných, se Mongol Rally přihodilo to stejné, co hipsterům. A sice, že se všichni snažili vypadat jako chovanci ústavu pro choromyslné či bezdomovci, ale tím pádem vypadali všichni stejně (mizerně), takže vlastně někdo v jejich komunitě, který vypadal normálně, se odlišil a tím pádem byl hustý hipster.

Proto se na startu každý rok objevuje spoustu Fiatů Panda, Toytot Yaris , Fabií nebo Daihatsu Charade. Což jsou vozidla sice podle regulí, ale naprosto všední, obvyklá, hojně pro Mongol Rally užívaná a předpokládatelná.

Chcete na Mongol Rally něco, co se vymyká z davu? Existuje kategorie „comedy car", která podléhá schválení organizátory, kde projde cokoliv, co zlomyslní Britové uznají za dostatečně bizardní. Výjimky jsou udělovány i v případech, kdy je auto starší 30 let, nevšední, rozbité, ruské, italské nebo v jiném ohledu divné.

K dalším pravidlům patří to, že teamy nesmí mít žádnou podporu během závodu. Neexistuje, že by si někdo nechal poslat z domoviny náhradní díly nebo mechanika. Problémy se řeší na místě s tím, co si vezete nebo co si seženete. A s tím, co umíte.

Nesmí se závodit po dálnicích.

Přesná trasa závodu není daná. Známý je start a cíl, co se děje mezi tím, kudy se jede, kde se bloudí, to je pouze na libovůli posádek.

Místo startu bývalo dříve v Hyde parku v Londýně, potom se přes několik dalších destinací v UK přestěhovalo na závodní okruh v Goodwoodu, odkud se startuje několik posledních let. Proslýchá se, že start Mongol Rally 2018 bude na jiném místě a bude epický. Tak se necháme překvapit.

Cíl Mongol Rally je v Ulambátaru, mongolské metropoli, transport aut zpět do Evropy je uskutečněn z Ulan Ude, což je ještě asi 400 mil severně od Ulambátaru v Rusku, u Bajkalského jezera.

V tomto závodě nejde o výsledný čas. Vítězem je totiž každý, kdo Mongol Rally dokončí. Jde o zážitky, interakci s prostředím a místními lidmi a o pomoc dobré věci v rámci podpory charitativních projektů.

Zaujalo vás to? Sledujte náš facebook, kam budeme pravidelně zveřejňovat reporty z příprav a posléze ze samotné rally.

 

Děkujeme našim sponzorům

KETNET s.r.o.TaNET West s.r.o.DT holdingPřemysl VeselýDopravní stavby BrnoExpedition ClubKlub cestovatelů

Zažít něco úžasného a pomoci, o to běží

Máš chuť podpořit nás v naší cestě a přispět na dobrou věc?
Informace pro sponzory